Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Kabinet: U betaalt veel belasting? Wat vervelend

Geplaatst door Nick Ottens op 8 juli, 2013 - 13:59
Frans Weekers

Terwijl de rente laag is en de inflatie in tien jaar tijd niet zo hoog is geweest, gaat de Belastingdienst er nog altijd vanuit dat spaarders 4 procent rendement halen. Reactie van het kabinet? "Vervelend."

Door alle lastenverzwaringen is de inflatie in Nederland twee keer zo hoog als in de rest van de eurozone. Daar komt bij dat de Europese Centrale Bank de rente laag houdt in de hoop dat banken zo geld uitlenen aan bedrijven, wat goed zou zijn voor het economisch herstel.

Helaas lenen banken nauwelijks uit. Aan de ene kant worden die ook gedwongen hun kapitaalbuffers op te hogen, waardoor er minder geld overblijft om uit te lenen; aan de andere kant gaat het niet zo heel goed met de economie, dus zitten de bankiers liever op 'hun' geld en wachten ze tot het beter gaat. (Het is natuurlijk niet hun geld, maar het geld van de spaarders, dus laten we het de bankiers niet kwalijk nemen dat ze daar eens verstandig mee omgaan.)

Dat heeft nadelige gevolgen voor spaarders. Het geld dat U op de bank heeft staan wordt langzaam maar zeker minder waard. U krijgt niet genoeg rente (want daar hebben de banken geen geld voor) om de geldontwaarding te compenseren.

Dat is al vervelend. Erger wordt het wanneer de Belastingdienst zich daar niets van aantrekt en doet alsof U 4 procent rendement haalt! Dat is het 'fictieve rendement' waar de fiscus vanuit gaat om de vermogensrendementsheffing te innen.

Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) erkent dat het oneerlijk is, maar geeft toe dat hij "geen financiële ruimte" heeft om het probleem op te lossen.

Als ik het fictieve forfaitaire rendement op box 3 zou verlagen leidt dat al gauw tot een derving van meer dan een miljard euro. We zijn juist op zoek naar zes miljard euro voor volgend jaar, waarbij ook de lasten verzwaard zullen worden. In het belastingplan voor volgend jaar is in ieder geval geen ruimte voor aanpassing van de vermogensrendementsheffing.

Ruimte voor meer lastenverzwaringen is er wel, maar extra bezuinigingen -- of beter gezegd: eens echte bezuinigingen -- om spaarders die netjes wat geld opzij zetten te ontzien, daar wil de regering niet aan.

Echt als een verrassing komt het niet, maar het blijft wrang.

Reacties

Leo KarelJan op 8 juli, 2013 - 14:05

Vervelend: neen, diefstal

Vervelend, neen, pure diefstal. Maar ja, de meerderheid van de NL kudde laat zich blijkbaar graag kaalknippen, dus dan houdt alles op.

Henk op 8 juli, 2013 - 14:11

Vermogensbelasting van 1,2%

Er zijn gelukkig nog beleggingen, die de afgelopen jaren meer dan 4% hebben opgeleverd, maar ook met een navenant risico. Nu Dijsselbloem heeft aangegeven dat spaargeld boven de € 100.000 niet meer veilig is, winnen alternatieve beleggingen aan kracht. Overigens heb ik altijd al gevonden dat het opnemen van een fictief rendement van 4% in de wet een politieke inschattingsfout is geweest. Men had het moeten benoemen zoals het is: Een vermogensbelasting van 1,2% op je niet vrijgestelde vermogen. Dat had een hoop discussies gescheeld.      

Matthijs op 8 juli, 2013 - 14:45

Als je het geld naar de bank

Als je het geld naar de bank brengt, is het geld van de bank. Daar liggen gerechtelijke uitspraken over.

De bank heeft een schuld bij u, niets meer, niet minder.

Happel op 8 juli, 2013 - 14:55

Nogmaals Pensoengelden.

De lastenverzwaring maakt de inflatie dubbel zo groot.

De ECB houdt de rente laag.

Precies het klimaat voor de EU om zich te kunnen vergrijpen aan ONZE pensioengelden.

Onze regering heeft vorige week, in opdracht van de EU, de eerste stappen gedaan om verplicht mee te werken, de pensioengelden aan te wenden, - ónze pensioengelden -, ter verlaging van onze immens grote hypotheek schulden.

Met een regering,  zonder enig aantoonbaar teken van het hebben van een ruggengraat, getrapt naar de ondergang. 

Met hun welnemen.   

Happel op 8 juli, 2013 - 15:31

Betalen zul je.

@  Henk  14 - 11

Fictief rendement van 4 % klonk waarschijnlijk vriendelijker dan '' vermogensbelasting van 1.2 %.

En mede vanwege het woord ''belastng '' in die zin.

Overigens was minister Zalm de man die het invoerde.

Dat b.v. een belegging ook negatief kan uitvallen speelde voor de linksige VVD-er geen rol.

Betalen zul je.

corjova op 8 juli, 2013 - 15:37

volkomen normaal

Dat gezeur van mensen met veels te veel geld, dat ze geen 4 procent rendement zouden kunnen halen, terwijl het dividendrendement op veel aandelen al jaren veel hoger is, hangt mij te keel uit. Het is volkomen normaal om belasting te betalen, zeker over vermogen. Dat de overheid de rente laag houdt, is een schandaal, maar daar hoor ik Otten daar nou net niet over.

Francois Mol op 8 juli, 2013 - 15:50

@ corjova

Waarom is het volkomen normaal om belasting te betalen over je vermogen? Het is je reinste diefstal!! Ik kan u vertellen dat over ieder dubbeltje dat ik en iedereen anders spaart al belasting is betaald, namelijk loonbelasting. Waarom zou het uberhaupt nog een keer belast moeten worden? Wie bent u om te bepalen wie teveel geld heeft of niet???

Oet_Grunnen op 8 juli, 2013 - 16:15

Genoeg

Ik heb er genoeg van.

Al het werk in en rond mijn huis wordt verricht door zelfstandigen (géén uitkeringstrekkers) die cash betaald worden. Ze mogen zelf uitmaken of ze btw afdragen of niet, het zal met worst wezen. Ik moedig ze aan onder te duiken in een informeel circuit.

Voor mijn spaargeld heb ik alternatieven gevonden buiten de eurozone.

Ik verlies liever geld door valutarisico's dan dit af te dragen aan de communisten in Brussel.

Laat het eindspel maar beginnen ...

Nick Ottens op 8 juli, 2013 - 16:32

@corjova

Nee, daar hoort U mij niet over, want dit is geen marxistische website.

Ook ben ik het met Francois eens dat er niets 'normaals' is aan vermogensbelasting. Dat is immers geld waar al belasting over is betaald -- in de vorm van loonbelasting. Waarom moet je er dan, jaar op jaar, weer belasting over moeten betalen? Ik zou zeggen: het is het een of het ander, of een loonbelasting, of een vermogensbelasting. Alletwee is ronduit oneerlijk.

mijn-idee op 8 juli, 2013 - 16:54

De Nederlandse burgers zijn

De Nederlandse burgers zijn verworden tot cijfers, nummers en getallen in de ogen van onze overheid.

Of het moreel te verdedigen is, of er ergens nog een sprankje eerlijkheid in zit, is van geen enkel belang voor deze dames en heren.

Het is het typische managersgedrag.

Ik heb een target te halen en hoe ik dat doe en wie daar het slachtoffer van wordt is van geen enkel belang.

Geen principes nodig, geen gevoel voor fair of unfair.

Nee, gewoon rucksichtlos uitpersen.

Hoezo de slavernij is afgeschaft en sorry?

Een nieuw soort slavernij is begonnen, waar mijn achter-achter-achterkleinkinderen nog een excuus voor krijgen als ze ergens in een sloppenwijk moeten wonen in een arm, verloederd en "overlopen "land.

corjova op 8 juli, 2013 - 16:57

Vermogen is niet dubbel belast

Vermogen is gewoon een bezit. Het gegeven dat men voor het verkrijgen ervan soms heeft moeten werken, laat onverlet dat bezit op zichzelf inkomen genereert dat uiteraard nieuw is en dus nog nooit belast is geweest. Dat rendement is op 4 procent bepaalt na een lange tijd van gezeik en gezeur van vermogenden over allerlei 'kosten' die ze zouden maken om dat te behalen. Dat was een prima maatregel, waar uiteraard door vermogenden over gezeurd en gezeikt blijft worden, want je kunt het niet altijd hebben over het weer of de nieuwe auto.

Voor de zuur verdiende spaarcentjes is een vrijstelling van 23000 per persoon voorzien, dus gewone mensen die iets sparen komen helemaal niet in box 3.

Daar bovenop komt dat de overheid nu eenmaal ergens over belasting moet heffen, van huisdieren tot precario tot onroerend goed en helaas ook inkomen. Onroerend goed en vermogen wordt ten onrechte ontzien en daaraan kun je al goed aflezen wie die belastingregels heeft opgesteld. En dat laatste kleine beetje belasting is uiteraard nog te veel voor de mopperende elite hier. Hou sop.

Johannes N op 8 juli, 2013 - 17:00

De reden dat er belasting

De reden dat er belasting geheven wordt over fictief rendement en niet direct over vermogen is omdat dat laatste gewoon door iedereen wordt herkend voor wat het is: CONFISCATIE. In Cyprus deed iedereen moeilijk over een eenmalige confiscatie, hier doen we het jaar in, jaar uit elk jaar weer voor 1.2%! Vandaar ook dat Dijsselbloem natuurlijk oprecht dacht dat niemand die confiscatie wat zou boeien: dat kende hij al van thuis en daar zeurt er ook niemand over.

Het is natuurlijk wel jammer voor mensen zoals ik: niet genoeg geld om rijk genoemd te mogen worden, maar wel net iets meer dan die 20K limiet. Echt mooie investeringsconstructies kan ik niet aan meedoen (want te arm en ik kan me niet veel risico veroorloven) maar betalen mag ik wel. Mijn oplossing? Ik ga gewoon wat minder werken en wat meer op reis. Omdat ik dat doe met onbetaald verlof teer ik langzaam in op mijn spaargeld, maar het leuke is dat het de overheid meer kost dan mezelf (ik leg 48% in, zij 52%)... 

Kortom, win-win, behalve natuurlijk voor de overheid die me liever harder zou zien werken. Wel, up yours, Dijsselbloem...

Cathja op 8 juli, 2013 - 17:02

@ corjova 15:37   Dat we

@ corjova 15:37

Dat we allemaal belasting moeten betalen is waar. Maar als ik daaraan heb voldaan, dan mag ik met geld wat ik overhoud toch doen en laten wat ik wil, zónder opnieuw te worden aangeslagen? Wat is dat voor onzin om belasting over belasting te heffen? Niets anders dan diefstal!

Dat onze overheid door onbehoorlijk beleid niet meer weet hoe ze de noodzakelijke euro's binnen moeten slepen zal mij persoonlijk een zorg zijn. Ik heb voldaan aan mijn belastingplicht, en wens verder geen bemoeienis van de overheid. Wat ik wil sparen is mijn privé-aangelegenheid. Ze roven en stelen al meer dan genoeg!

Caroline op 8 juli, 2013 - 17:07

corjova, opvallend is dat je

corjova, opvallend is dat je het volslagen redelijk lijkt te vinden dat jij (fictief) zou mogen profiteren (fictief, want wat de staat steelt, komt echt jou niet ten goede maar de staat), van de spaarzin en arbeid van een ander. Waar haal je het vandaan? Niet uit de Bijbel in ieder geval, want dan zou je geleerd hebben met je eigen talenten te woekeren, en niet met die van een ander.

nick op 8 juli, 2013 - 17:27

Het wil niet doordringen tot

Het wil niet doordringen tot de massa dat de overheid hier dus gewoon aan het stelen is!! Het is bewustte diefstal van het spaargeld vande burgers. Ze stelen dus 1 miljard euro, zomaar of het ziets is en zeggen dan jammer, maar we doen het toch. 

Kan je de overheid hier niet op aanklagen??

corjova op 8 juli, 2013 - 17:29

hoezo, doen en laten wat je wil?

Is het een anarchie in Nederland of zo? Is eigendom dan niet alleen maar mogelijk omdat de overheid dat voor je beschermt? Niemand heeft ooit in welke setting dan ook, wanneer dan ook, mogen doen en laten wat hij wil met zijn eigendom. Trouwens, als we de bijbel erbij halen, prima, dan heb ik slecht nieuws: NIETS is van jou, ALLES is van God. Het is maar dat je weet waar het heen gaat, als je denkt God te dienen en tevens je te kunnen veroorloven om alles te doen en te laten wat je wil met het vermogen dat jou is toegevallen.

Dus: de staat komt gewoon een redelijke beloning toe omdat ze het vermogen van de vermogenden beschermt. 1,2 procent? Schijntje!

shrimpocat op 8 juli, 2013 - 17:42

@ cor jehova op 8 juli, 2013 - 17:29

Zeg nou maar gewoon dat belasting de wil van God is, dan zijn we klaar.

Want met argumenten kom je er niet, zoveel is inmiddels wel duidelijk.

Cathja op 8 juli, 2013 - 17:50

@ corjova 17:29   Als je dan

@ corjova 17:29

Als je dan tóch de Bijbel erbij wilt halen, dan staat er geschreven: "Geef de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is".

Nou als 'die keizer' zijn deel heeft gekregen, heb ik aan de opdracht voldaan.

Overigens doelde je met wat je in je eerste zin zegt waarschijnlijk op een deel van mijn comment van 17:02? Ik schreef daar dat ik 'met geld wat ik overhoud mag doen en laten wat ik wil'. Dit heeft niets met anarchie of zoiets te maken, maar met het verdedigen van wat mij toekomt.

Je hebt mij weliswaar niet persoonlijk aangesproken, maar ik neem aan dat je (ook) mijn reactie bedoelt in jouw comment.

corjova op 8 juli, 2013 - 17:57

@Shrimpocat

Nee, met argumenten kom ik er niet. Ze willen wel dat de brandweer komt als de villa brandt, ze willen wel dat de AFM oplet als banken en dergelijke de kluit belazeren, ze willen wel dat rechters netjes voor ze optreden als iemand ze beentje ligt, maar o wee als er iets moet worden bijgedragen aan de overheid.

Ze willen gewoon hun deel niet bijdragen, dat is het hele verhaal.

Zielige miljonairs die 1.2 procent moeten betalen .... cry me a river

corjova op 8 juli, 2013 - 18:12

@Cathja

Ja, dat staat in de bijbel. Er staat nog veel meer in de bijbel, zoals dat verhaal van die kerel die een mooie oogst had en dacht dat de kunnen opstapelen in een nieuw te bouwen schuur. Het liep niet goed met hem af.

Bijbelvolgers moeten de hele bijbel lezen, van kaft tot kaft en binnendoor en dan ook nog oprecht proberen te begrijpen wat God van ze wil. Erg vermoeiend allemaal en bij het belastingbetalen helpt het je geen zier, want God windt zich geen seconde op over de 'rechtvaardigheid' belastingen, zolang ze dragelijk zijn. En in dit geval zijn ze dat.

Lees de toespraak van Samuel eens over de rechten van de koning (=overheid), dan is duidelijk dat je niks te klagen hebt:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Sam+8%2C9-22&id47=1&l=nl&set=10

Caroline op 8 juli, 2013 - 18:46

corjova, mooie moraal heeft

corjova, mooie moraal heeft u: omdat u de bijbel van kaft tot kaft leest, mag de rest ten uwe gerieve worden bestolen.

Overigens ben je met een vermogen van 20.000 euro alleen in roepies miljonair. De giftigheid van uw afgunst, siert u niet. Want de ezel van de buurman, die zult gij niet alleen niet begeren maar ook niet (willen laten) stelen.

drnomad op 8 juli, 2013 - 19:02

Dit is het 'eerlijke' verhaal

Dit is het 'eerlijke' verhaal van Samson dus. Dat ze een oneerlijk systeem niet eerlijk kunnen maken, omdat ze anders een miljard mislopen. Geweldig. Lieve staat in de Ivoren toren, gij zijt geprezen...

shrimpocat op 8 juli, 2013 - 19:19
Happel op 8 juli, 2013 - 19:56

Georganiseerde misdaad.

Vergeet de inflatie niet, en denk dan aan NL en vooral de EU, die wegens hun tekorten als een razende, geld bijdrukken en daarmee een waarde vermindering veroorzaken van jewelste.

Zo doorgaan jongens, en dan blijkt een brood aan het einde van dit jaar ineens € 180.- te kosten, en over uw spaargeld, als u tenminste dacht dat dit nog van u was, hoeven wij het al helemaal niet meer te hebben.

Pure georganiseerde misdaad, als u het mij vraagt. 

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.