08 januari 14 15:02 Reageer (109) Politiek RSS

'Aardbevingen Groningen zijn banenmachine'

Vakbond FNV Bouw is boos ... Minister biedt ontslagen Aldel-medewerkers banen die helemaal niet bestaan  

Vakbond FNV Bouw is boos op minister Kamp van Economische Zaken. Die liet afgelopen maandag weten dat een deel van de 400 ontslagen Aldel-medewerkers in Noordoost-Groningen aan de slag kan in de bouw om de schade te herstellen van de aardbevingen als gevolg van de gasboringen.

Helga Tienkamp van FNV Bouw Groningen reageert geschokt. Op de NOS-site is te lezen:

"Kennelijk heeft de minister zich niet verdiept in de situatie van de bouw. In Groningen zijn duizenden bouwvakkers werkloos. In Nederland zijn dat er tienduizenden. Bovendien zijn de medewerkers van Aldel opgeleid voor de proces-industrie. Voor de bouw heb je andere kwaliteiten nodig. Hoe kun je dan zo iets zeggen als minister?"

De aluminiumfabriek Aldel ging eind 2013 failliet door een te hoge stroomprijs en een te lage aluminiumprijs. Een groot deel van de 400 medewerkers is ontslagen. In een gesprek met de OR en vertegenwoordigers van de vakbonden zei Kamp niets meer te kunnen doen voor de failliete aluminiumfabriek in Delfzijl.

Kamp is in Groningen allesbehalve populair omdat hij groen licht heeft gegeven voor het boren naar gas in de provincie terwijl de aardbevingen er erger worden. De gaswinning in Groningen heeft vorig jaar een recordaantal bevingen veroorzaakt. Er werden in 2013 127 bevingen gemeten, in 2012 waren dat er 93. De stijging valt samen met een hogere gasproductie.

Deze maand komt de minister met een besluit over de toekomst van de boringen.

Laatste Reacties (109) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • peter wolfs, do 09 januari 2014 15:11 Reageer op peter

    peter

    Tis net Nigeria aan de Waddenzee. Shell weigert om schuld te bekennen en op te draaien voor de kosten en de gecorrumpeerde overheid zit bij shell op schoot en doet alles om er ook onderuit te komen en de Groningers met de puinhoop te laten zitten. Ben benieuwd of ze er hier ook net zo mee wegkomen als in Nigeria. Wel jammer voor ze dat de burgers hier net wat mondiger en beter georganiseerd zijn. Maar het liefst zou Kamp samen met Shell de boel lekker plunderen en uitzuigen en de bevolking met de rotzooi laten zitten. Dat zit nou eenmaal in hun beider natuur.

  • peter wolfs, do 09 januari 2014 13:12 Reageer op peter

    peter

    Geld besteden aan de belastingbetaler is voor Henk vloeken in de kerk.
    Die miljarden moeten natuurlijk naar zijn lobbyvrienden van Shell en Lockheed. Henk is nou eenmaal een autist zonder enig menselijk medegevoel. Hij gelooft alleen maar in de PR sprookjes van de multinationals, zoals de duizenden banen voor de JSF die er natuurlijk never nooit niet gaan komen. En de aardbevingsschade komt volgens de NAM door mollen en dat wil Henk ook oprecht graag geloven want dat is lekker goedkoop. Misschien wil Henk nog wel over zijn hart strijken ( waar zou dat hart trouwens zitten bij hem) en een paar Andellers omscholen tot mollenvanger. Meer zit er echt niet in bij Henk. Nee, Gekke JSF Henkie is een absoluut kostbaar drama voor het land. Hij heeft ons al miljarden gekost en daar komen er nog wel een paar bij.

  • theo gerris, do 09 januari 2014 12:56 Reageer op theo

    theo

    Ik lees de reacties.
    En verbaas mij.
    Ik zie de Groningers klagen dat de winst komt bij de randstad.
    Mensen uit de randstad zien dat niet, of geven zelfs sneren naar de Groningers.
    Mensen uit Groningen , ik steun u vanuit Limburg.
    Wat met mijn provincie is gebeurt, laat het u niet overkomen, en protesteer, laat niet over u lopen.

  • Richard Zijlstra, do 09 januari 2014 11:57 Reageer op Richard

    Richard

    http://www.npo.nl/groningen-beeft-ncrv-dokument/16-12-2013/NCRV_1652807

  • Richard Zijlstra, do 09 januari 2014 11:54 Reageer op Richard

    Richard

    1. De gebouwen van scholen, verzorgingstehuizen, infrastructuur, etc zijn NIET geconstrueerd voor het opvangen van aardbevingen.

    2. Bij een aardbeving > 4 op Richter zullen vele gebouwen instorten, en levensgevaarlijke situaties ontstaan. Infrastructuur (viaducten) zullen instorten en dijken zullen bezwijken, waardoor de gasboorinstallaties onder water komen te staan.

    3. Neemt Minister Kamp verantwoordelijkheid voor de vele dode kinderen en ouderen die er zullen vallen als er een aardbeving van 4 op schaal van Richter plaatsvind?

    Dus.....

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 13:31 in reactie op Richard Zijlstra Reageer op Roelf

    Roelf

    Die gasboor installaties houden minimaal 350bar vanaf de binnenkant, dan heb je het over 3500mtr waterkolom aan de buitenkant voordat er enig gevaar dreigt....als de but leeg is zeg maar, anders ben je in balans.

    Bedankt dat je je zorgen maakt maar er zijn niet zoveel flats in Groningen...ze staan meest al op klei dus ze zijn best stevig gebouwd zeg maar. Dijken zijn ook best over bemeten, komt wel goed.

  • Raven 63, do 09 januari 2014 14:09 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Raven

    Raven

    Dit moet er wel tussen de koppen van de heipalen en de funderingsvloer gestopt worden:

    http://science.howstuffworks.com/engineering/structural/earthquake-resistant-buildings4.htm

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 15:53 in reactie op Raven 63 Reageer op Roelf

    Roelf

    :-), ach, we willen altijd het beste, maar in Groningen zijn we gewend het met wat minder te doen, en prima metselaars hier. Die bevingen voorspelde we al in 1991, als we gingen perforeren had je zo af en toe de volgende dag een melding van een klein aardbevinkje, ook niet zo gek als je vlak bij een breuklijn een paar kilo explosieven laat afgaan op 3000mtr diep. Maar meer dan een roffeltje leverde dat nooit op, zoals ze zeggen alsof er een vrachtwagen door je straat rijd, en die rijden tenslotte wel meer rond.

  • Hugo Freutel, do 09 januari 2014 11:52 Reageer op Hugo

    Hugo

    Liberalen houden van ondernemen op kosten en risico van de gemeenschap.
    Kamp is corporate robot.

  • Nico de Ligt, do 09 januari 2014 11:45 Reageer op Nico

    Nico

    Als de ontslagen mensen omgeschoold zijn tot bouwvakker , (hoe verzint zo’n man het met zoveel bouwvakkers in de WW) kunnen zij op kosten van de NAM en niet op kosten van de Nederlandse staat alle huizen repareren en schadeloos stellen die schade hebben door de gaswinning. Ik zeg de NAM omdat dan ook de ESSO en ShELL mee betalen van de vele miljarden die zij op een makkelijke manier verdiend hebben aan ons aardgas, Noorwegen heeft dat veel slimmer gedaan met de winning van hun aardgas , daar gaat 100% naar de staats kas.

  • Johannes Zeilstra, do 09 januari 2014 09:39 Reageer op Johannes

    Johannes

    Zou het geen optie zijn om op het Groningse platteland wietplantages te beginnen? Zeer winstgevend, en VVDers hebben er ervaring mee.
    Ben je direct van je werklozenprobleem af.

  • Michel Reiziger, do 09 januari 2014 12:33 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Michel

    Michel

    Ik vind dat helemaal niet zo'n slecht idee.

    Maar ook dat (althans met kunstlicht) kost een hoop energie...en dat was nu net het probleem (aldel.)

  • Raven 63, do 09 januari 2014 13:06 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Raven

    Raven

    En je hebt eindelijk controle over de achterdeuren van de coffeeshops... economisch gezien toch zeer aantrekkelijk?

  • Mostafa Mouktafi, do 09 januari 2014 09:38 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    En als alles wat je nu gaat bouwen over een paar maanden weer gaat instorten dan ?
    Als meneer Kamp een Italiaan was, had hij ook ergens in de Italiaanse Magma-gevaarlijk bergen huizen laten bouwen!

  • Nel Vana, do 09 januari 2014 12:22 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nel

    Nel

    Bijvoorbeeld een stad, zoals Napels

  • Gerard de Bruin, do 09 januari 2014 09:15 Reageer op Gerard

    Gerard

    Wij hadden hier thuis even discussie over: is deze Kamp nu dom of slecht? Wij denken inmiddels dat laatste. Dat wil zeggen: wij verdenken Kamp van een vorm van crimineel cynisme.

    In elk geval duidt de uitspraak er duidelijk op dat hij geen idee heeft waarover hij spreekt. Ook lijkt hij geen geheugen te hebben voor zijn eigen eerder gedane uitspraken (in de trant van 'niks aan de hand'; als er werkelijk niks aan de hand is hoeft er ook niets te worden gerepareerd en gebouwvakt lijkt me. Kan elke aluminiumsmelter trouwens wel timmeren?)

  • Nel Vana, do 09 januari 2014 09:10 Reageer op Nel

    Nel

    Dat er tienduizenden bouwvakkers in Nederland werkloos zijn is niet relevant, het gaat om Groningse werkloze bouwvakkers.

    En het is gewoon een feit dat honderden bouwvakkers, misschien wel duizenden in het aardbevingsgebied aan de slag kunnen met het herstellen van de schade en het aardbevingsbestendig van woningen maken.

    Dus Kamp heeft gelijk. Er komen honderden of duizenden Groningse werklozen weer aan de slag. Het enige is dat ze waarschijnlijk niet van Aldel komen, maar mensen die niet bij Aldel werkten zijn ook waardevol en mogen een baan hebben.

    Het herstellen van de aardbevingsschade is daarnaast ook een enorme economische injectie in de Groningse economie. De werklozen zullen veel meer geld hebben en veel meer kunnen consumeren, waardoor ook andere bedrijven kunnen meeliften op dit project.

  • Gerard de Bruin, do 09 januari 2014 11:09 in reactie op Nel Vana Reageer op Gerard

    Gerard

    U vergeet een kleinigheid.

    Kamp heeft meermaals verklaard er helemaal niet van overtuigd te zijn dat er:
    a. schade is
    b. deze zou kunnen zijn veroorzaakt door aardbevingen
    c. überhaupt aardbevingen zijn geweest en
    d. zo ja, dat deze een gevolg zijn geweest van de gaswinning.

    Van enige vergoeding kan dus geen sprake zijn en het valt daarom te verwachten, althans niet uit te sluiten dat veel getroffenen (die dus in het licht van Kamps opvattingen helemaal niet getroffen zijn) zich in het geheel geen bouwvakker, zelfs geen omgeschoold aluminiumsmelter of minister, kunnen permitteren. Laat staan die vermeende slachtoffers wier huis op instorten staat of in elk geval onverkoopbaar is geworden.

    Ik handhaaf mijn eerder opvatting: Kamp is crimineel cynisch. Sterker nog, uw misleidende betoog heeft mij daarin alleen maar gesterkt.

  • Frank Lenssen, do 09 januari 2014 11:28 in reactie op Nel Vana Reageer op Frank

    Frank

    Je bent helaas even cynisch als Kamp, Nel.

    Dat siert je niet.

    Blij dat wij niet bevriend zijn, of familie.

    Bespaart me een hoop ergernis.

  • Raven 63, do 09 januari 2014 13:11 in reactie op Nel Vana Reageer op Raven

    Raven

    Ach Nel... misschien moet je je hoofd eens uit het zand (klei) halen?

    http://www.platformprojectinrichting.nl/wp-content/uploads/2013/06/timthumb-620x303.jpg

    Zolang de regering (Kamp dus) weigert toe te geven dat het echt door de gaswinning veroorzaakt wordt, krijgen de mensen niets vergoed en zelf voor de kosten opdraaien is onmogelijk. Dat geld is er niet.

  • Hazmat Guy, do 09 januari 2014 09:01 Reageer op Hazmat

    Hazmat

    Banenmotor: Groene energie heeft potentie om 117.000 banen te creëren.
    http://groenecourant.nl/algemeen/groene-energie-heeft-potentie-om-117-000-banen-te-creeeren/
    bron http://groenecourant.nl/zonne-energie/groningse-boeren-gebruiken-zonnesubsidie-niet/

    PS:Geen Israelische-Vitesse voetballer, maar wel verrijkt uranium uit Nederland naar Verenigde Arabische Emiraten?
    bron http://www.laka.org/

  • Arjen ten Have, do 09 januari 2014 01:29 Reageer op Arjen

    Dit is wel een belediging voor het vak van bouwvakker, of je dat zomaar even bouwvakker word.
    Voor Kamp wel een mogelijkheid om door te gaan met de gaswinning. Want schade zal dan wel door de nieuwe bouwvakker worden opgelost. Maar als er huizen instorten, kunnen ze vast wel mee helpen opruimen. Bedoelt Kamp dat misschien ?

  • Isis Maät, wo 08 januari 2014 23:21 Reageer op Isis

    Isis

    De Groningers zijn het nu echt helemaal zat. Zelfs het UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen) gaat zich ermee bemoeien:

    http://www.tvnoord.nl/gemist/videogemist.asp?v=26976

  • Joop Schouten, wo 08 januari 2014 23:38 in reactie op Isis Maät Reageer op Joop

    Joop

    Mooi; actie ! Eindelijk mensen die democratie in de praktijk brengen.

  • Mark Sinops, wo 08 januari 2014 22:52 Reageer op Mark

    Mark

    Hij heeft in ieder geval de leer van Keynes goed begrepen.

  • Joop Schouten, wo 08 januari 2014 23:35 in reactie op Mark Sinops Reageer op Joop

    Joop

    Whuh? Wat bedoel je?

  • Piet deGeus, do 09 januari 2014 04:26 in reactie op Mark Sinops Reageer op Piet

    Piet

    "Hij heeft in ieder geval de leer van Keynes goed begrepen."

    Weet je dat zeker? Volgens mij denkt Kamp dat multiplier Engels is voor "gaat heen en vermenigvuldig u".

    Die man heeft werkelijk geen idee met schadeherstel van verzakkingen als banenmachine (wat is het verdienmodel daarachter?) en aluminiumsmelters als bouwvakkers.

  • de REALITEIT, do 09 januari 2014 08:36 in reactie op Piet deGeus Reageer op de

    de

    "aluminiumsmelters als bouwvakkers". Beton storten is snel te leren.

  • Babette van Dijk, do 09 januari 2014 09:32 in reactie op de REALITEIT Reageer op Babette

    Babette

    @ de Realiteit: u heeft werkelijk geen idee... Het zou handig zijn als zich eerst van de situatie en schade in het gaswinnings- aardbevingsgebied vergewist, aleer met commentaar te komen...

  • Raven 63, do 09 januari 2014 10:17 in reactie op de REALITEIT Reageer op Raven

    Raven

    Zou je denken, maar zo simpel is het natuurlijk niet: http://www.werkwebsite.nl/beroepen/overig/bouwvakker.html

  • de REALITEIT, do 09 januari 2014 12:05 in reactie op Raven 63 Reageer op de

    de

    Bouwvakkers zijn er in allerlei gradaties. Wij komen ze tegen op de projecten.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 10:30 in reactie op de REALITEIT Reageer op Roelf

    Roelf

    Geld verbranden ook.....

  • Nel Vana, do 09 januari 2014 09:12 in reactie op Piet deGeus Reageer op Nel

    Nel

    "wat is het verdienmodel daarachter?"

    Het verdienmodel is dat honderden of duizenden werkloze bouwvakkers een loon gaan krijgen in plaats van een bijstandsuitkering. Er worden dus miljarden in de Groningse economie gepompt.

    Natuurlijk is dit maar tijdelijk. Het is dan ook aan de Groningers om deze tijdelijke winst om te zetten in een economisch perspectief.

  • Piet deGeus, do 09 januari 2014 11:36 in reactie op Nel Vana Reageer op Piet

    Piet

    "Er worden dus miljarden in de Groningse economie gepompt."

    Dat is geen verdienmodel maar een uitgeefmodel.

  • Godzilla de Godin, do 09 januari 2014 13:52 in reactie op Piet deGeus Reageer op Godzilla

    Godzilla

    Noorwegen heeft sinds 1969 een fonds met ruim 100 miljard erin voor schade door olie en gas winning. Voor de mensen dus. Uit de industrie, Verplicht.

    Mooi he?

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 15:59 in reactie op Nel Vana Reageer op Roelf

    Roelf

    Houd jij je economisch verdien model maar dan houden wij het gas wel okay? Misschien wat minder ''solidair'' maar daar zit je anders ook niet zo mee toch?

  • Eric Minnens, wo 08 januari 2014 21:21 Reageer op Eric

    Eric

    Tijd voor de terugkeer van de geest van Fré Meis. Tijd voor de wederopstanding van de "oude" Max van den Berg. In zijn nieuwjaarstoespraak schoot de "nieuwe" Max nog te kort. Tijd voor een nieuw Volkscongres, zoals ze in de jaren zeventig bestonden: minstens 1 miljard voor Groningen, dat te lang slechts als wingewest is beschouwd.Tijd voor een nieuwe boerenopstand. Met zijn allen op tractoren en bulldozers naar Den Haag om daar de toegangswegen te blokkeren. Wat voor slappe tijd is dit? Willen we naar het Binnenhof? Dan gaan we naar het Binnenhof!

  • Frank Lenssen, wo 08 januari 2014 19:10 Reageer op Frank

    Frank

    Al zou heel Groningen na een mega-beving in zijn geheel wegzakken, ik geloof niet dat Kamp daar ook maar één minuut wakker van zou liggen.

    Hij zou nieuwe polders bepleiten, want: goed voor de werkgelegenheid.

  • Piet deGeus, do 09 januari 2014 03:23 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Piet

    Piet

    "Al zou heel Groningen na een mega-beving in zijn geheel wegzakken, ik geloof niet dat Kamp daar ook maar één minuut wakker van zou liggen."

    Het scheelt ook enorm in de kosten natuurlijk, want als de Groningers zelf een meer gaan bouwen wordt het een ramp. Zie de Blauwe Stad.

  • Isis Maät, do 09 januari 2014 09:00 in reactie op Piet deGeus Reageer op Isis

    Isis

    Ook zo'n speeltje van de heren politici waar de Oost-Groningse bevolking mordicus op tegen was omdat ze wisten dat het een ramp zou worden.

  • Babette van Dijk, do 09 januari 2014 09:35 in reactie op Piet deGeus Reageer op Babette

    Babette

    "Zie de Blauwe Stad"..

    Dat was de wraak van de communisten op de herenboeren van het Oldambt... Zie Frank Westerman's "De Graanrepubliek"...

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 10:49 in reactie op Piet deGeus Reageer op Roelf

    Roelf

    De NCPN, uut Grunn, was de enige partij die tegen was.......de lokale bevolking was tegen, Callon was voor, die werkt dus niet meer in Groningen. D66 was voor, PvdA was voor en vooral VVD was voor.
    Verder nog wat te mekkeren over Groningers?

  • Raven 63, do 09 januari 2014 13:15 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Raven

    Raven

    Callon - die van Aedes?? Oeps...

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 14:55 in reactie op Raven 63 Reageer op Roelf

    Roelf

    Ja, een rat van het zuiverste water, zo noemen we dat hier, maar dat mag je natuurlijk in het openbaar nooit zeggen over zo'n belangrijke PvdA notabele.....

  • Michel Reiziger, wo 08 januari 2014 18:58 Reageer op Michel

    Michel

    In principe heeft de beste man gelijk natuurlijk. De aardbeving, tsunami en de gevolgen hiervan zijn ten slotte ook een banenmachine in Japan.

  • El Che, wo 08 januari 2014 23:25 in reactie op Michel Reiziger Reageer op El

    El

    Ja vooral voor daklozen.

  • Michel Reiziger, do 09 januari 2014 12:28 in reactie op El Che Reageer op Michel

    Michel

    Niet meer.
    En dat waren er hoogstens enkele tientallen t.o.v. ruim 8000 die nu direct betrokken zijn bij de opruimings- en herstelwerkzaamheden.

    Ik moet er trouwens niet aan denken als er een aardbevingsramp van deze omvang in bijv. groningen gebeurd (en dan laten we de tsunami maar even buiten beschouwing.)
    Niet alleen zal het organisatorisch een puinzooi zijn, er zal gelijk bij de beesten af worden geroofd.

  • marietje jansen, wo 08 januari 2014 18:36 Reageer op marietje

    marietje

    Wat zou er gebeuren als de Groningers de gaskraan dicht weten te draaien?

  • Isis Maät, wo 08 januari 2014 20:33 in reactie op marietje jansen Reageer op Isis

    Isis

    Met de wetenschap van nu hadden we (de Groningers) dat al moeten doen nadat de van het gas betaalde stormvloedkering in de Oosterschelde klaar was. Een van de weinige dingen waar we trots op mogen zijn dat die er gekomen is door het aardgas.

    Daarna is ons aardgas versjacherd door herenakkoorden, Betuwelijn en projecten van politici die goede sier wilden maken.

  • linksrechts nl, wo 08 januari 2014 23:25 in reactie op Isis Maät Reageer op linksrechts

    linksrechts

    De gasbaten worden vooral gebruikt voor sociale zekerheid en de verzorgingsstaat op peil houden.
    Ook infra,openbaar bestuur en de leuke dingen die je als politicus populair houden( subsidies).
    Zonder waren we ongeveer 211 miljard inkomsten misgelopen.

  • Isis Maät, wo 08 januari 2014 23:57 in reactie op linksrechts nl Reageer op Isis

    Isis

    Ik zou zeggen: kom eens naar het noorden en zie wat het aardgas ons gebracht heeft, in tegenstelling tot Almere en de randstad (ik krijg het woord bijna niet meer uit mijn bek): een broodnodige ringweg om de prachtige stad Groningen en voor het overige noorden: niets!

  • Joop Schouten, do 09 januari 2014 00:02 in reactie op linksrechts nl Reageer op Joop

    Joop

    'De gasbaten worden vooral gebruikt voor sociale zekerheid en de verzorgingsstaat op peil houden.'

    Als je de oude aardgaspolitiek onder Luns, de roof van private aandeelhouders en handelsbelangen bekijkt en de opbrengsten voor de bevolking doorrekent én aan voedselbanken denkt kun je stellen dat je informatie mist of de definitie 'sociale zekerheid' een andere definitie geeft dan ik.

  • Joop Schouten, do 09 januari 2014 00:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Corr.:
    '... of dat jouw definitie van 'sociale zekerheid' een andere is dan die van mij.'

    Prdn.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 00:09 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    Dat gemekker over dat aardgas naar de uitkeringen...feit is dat vooral de tuinders, bloemen export en de chemische industrie er goed aan verdient hebben, de Amerikanen het een ''goed idee'' vonden om ons gas bijna voor niets aan Italië te geven om het communisme te stoppen. Nog zo'n dooddoener:''kijk eens hoe het communisme een land financieel tot de afgrond brengt'', tja, wanneer je van je bondgenoten gas voor bijna niets krijgt is het wat makkelijker dan wanneer je van alles geboycot wordt nietwaar?

  • Nel Vana, do 09 januari 2014 09:16 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Nel

    Nel

    "feit is dat vooral de tuinders, bloemen export en de chemische industrie er goed aan verdient hebben"

    Ja, schande, dat Nederlandse bedrijven eraan verdienen. We zouden onze bedrijven de nek moeten omdraaien. Kijken waar we dan zijn.

    "de Amerikanen het een ''goed idee'' vonden om ons gas bijna voor niets aan Italië te geven om het communisme te stoppen."

    Nederlands gas wordt tegen de internationale olie en gasprijs verkocht.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 13:53 in reactie op Nel Vana Reageer op Roelf

    Roelf

    Alweer geen gelijk, makkelijker kan ik het niet maken:

    http://www.elsevier.nl/Economie/nieuws/2010/5/Nederland-en-Italie-ruzien-over-gasprijs-ELSEVIER265022W/

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 18:29 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Roelf

    Roelf

    Nou Nel? Wat vind je er van?

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 13:57 in reactie op Nel Vana Reageer op Roelf

    Roelf

    De bedrijven hoef je niet te steunen, dat zijn gezonde hardwerkende slimme mensen...toch? En als ze dat niet zijn....iedereen voor zich zelf toch? Geen sociale zekerheid voor jan modaal, dan ook geen vangnet voor bedrijven, caprice? Eerlijk delen, let wel, ik zeg eerlijk, niet gelijk.

  • Raven 63, do 09 januari 2014 14:14 in reactie op Nel Vana Reageer op Raven

    Raven

    Roelf zegt dat het meeste geld in het Westen van ons land wordt opgemaakt, maar veel te weinig voor Groningen bestemd is. Dus zo best is die verdeling niet. Of hoort Groningen niet meer bij ons land in jouw optiek?

    Als Randstedelinge - sorry Isis (moest ff) - steun ik de Groningers. Waarom? Omdat mijn voorouders daar vandaan komen, nadat ze uit Ost-Friesland ons land binnen gekomen waren. Ik heb 'iets' met Groningen. Als ik er ben, voel ik me thuis. Misschien toch verhuizen?

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 15:57 in reactie op Raven 63 Reageer op Roelf

    Roelf

    Doen! hartstikke leuk hier, lekker rustig. Wist je dat de mensen in Slochteren altijd meer voor het gas betaald hebben dan de de mensen uit bv Den Haag? Provinciale opcenten of iets dergelijks...je betaald wat meer maar daar krijg je dan ook zoveel voor terug. Aardbevinkjes bv, kom er maar eens om in Den Haag :-).

  • linksrechts nl, do 09 januari 2014 12:07 in reactie op Roelf Turksema Reageer op linksrechts

    linksrechts

    Dat is geen gemekker dat is gewoon wat in de praktijk gebeurd.Als je die kraan dichtdraai , zal je dat op een andere manier moeten bekostigen of wat minder sociale zekerheid.
    Waar zou u voor kiezen??

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 13:54 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    Dacht je dat ik mensen op straat zette? Zou jij dat doen?

  • linksrechts nl, do 09 januari 2014 16:55 in reactie op Roelf Turksema Reageer op linksrechts

    linksrechts

    Nee, maar linksom of rechtsom zal het betaald moeten worden ik kies deze keer rechtsom

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 19:02 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    Jij zal altijd rechtsom kiezen, dat doen bange mensen altijd, pluk de dag mijn vriend, daar krijg je nooit spijt van.

  • Piet deGeus, do 09 januari 2014 04:19 in reactie op marietje jansen Reageer op Piet

    Piet

    "Wat zou er gebeuren als de Groningers de gaskraan dicht weten te draaien?"

    Zolang die provincie bewoont is hebben Groningers die kraan niet zelf open weten te draaien. Waarom zouden ze er dan nu ineens wel met hun tengels aan zitten?

  • marietje jansen, do 09 januari 2014 10:36 in reactie op Piet deGeus Reageer op marietje

    marietje

    Omdat we het zat zijn.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 10:46 in reactie op Piet deGeus Reageer op Roelf

    Roelf

    Ook knap, gelijk alle Groningers ook maar beledigen, hoe kom je er elke keer mee weg. Maar, ook daar weet je dus al niks van, meer dan de helft van het Nederlandse oil en gas personeel kwam uit Groningen, zelden dat er eentje van beneden de rivieren komt. Daar is een reden voor.
    Het zenuwcentrum van de Nederlandse Gasindustrie zit zwaarbewaakt in de bunker onder het gasunie gebouw in Groningen, jij zou het nog niet herkennen als je er midden in stond.
    Veel Groningers werken in het buitenland in de Olie en Gas en dragen een aardig steentje bij aan het BNP, die redden zich prima.

  • Piet deGeus, do 09 januari 2014 11:44 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Piet

    Piet

    "meer dan de helft van het Nederlandse oil en gas personeel kwam uit Groningen"

    Die hielden er een baantje aan over, maar noch die Groningers noch de Gasunie haalde het gas omhoog. Dat was en is de NAM, een dochter van de typisch Groningse bedrijven Shell en ExxonMobil.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 13:50 in reactie op Piet deGeus Reageer op Roelf

    Roelf

    Ah, slimme jongen, en, vertel ''het volk'' eens, wat heeft exxon mobile er al die jaren aan overgehouden en wat hebben ze er aan uitgevoerd? Ik heb nog nooit in 23 jaar iemand van Exxon gezien, leg mij dat eens uit. Shell en Esso destijds waren ieder voor ik meen 24% eigenaar, de rest was Nederlandse staat en investeerders. Shell is NAM en NAM is Shell. Enig idee hoeveel Groningers er bij die Shell werken in leidinggevende functies?
    Shell is de zogenaamde operator, die pakt zijn deel, wat doet Exxon?
    We hebben er miljarden aan verdient maar Exxon houd er meer aan over met niets doen dan alle uitkeringstrekkers samen.

    De NAM is op veel gebieden toonaangevend in die tak van industrie, dat is niet te danken aan onze politici, met uitzondering van Den Uyl, dat was de man die zijn poot stijf hield en het gas voor Nederland wilde behouden door de NAM en de gasunie op te richten, de Quay en consorten wilden het weggeven en licht belasten.

    En vertel ook eens aan ''het volk'' als je wilt, wie is er eigenlijk eigenaar van ons gas geworden sinds we de Gasunie op moesten heffen? Het is een goed bewaard geheim....

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 19:01 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Roelf

    Roelf

    Nou? Vandaag nog?

  • Raven 63, do 09 januari 2014 10:19 in reactie op marietje jansen Reageer op Raven

    Raven

    Lastig.... en in de kou zitten. Rush op electrische kacheltjes ook.... Ik zou mijn ovendeur maar openzetten denk ik...

    Maar begrijpen doe ik ze wel. En als het niet te lang duurt mogen ze van mij...

  • Martin007 Bond, wo 08 januari 2014 18:08 Reageer op Martin007

    Martin007

    Tja, jongens, luister. Zo lang niemand de moeite neemt om de bevolking uit te leggen wat het verschil is tussen linkse en rechtse politiek, blijven de zeer slecht geïnformeerde Nederlanders op de liberale partijen stemmen. En daarmee snijden de meesten zichzelf in de vingers.
    De meest rechtse partij in NL is de Libertarische Partij, die wil alle overheid afschaffen. De meest linkse partij is de NCPN, zij wil het bedrijfsleven afschaffen (want alles wordt door de overheid geregeld).
    In de tweede kamer is de meest rechtse partij de VVD, zij vindt dat de overheid alleen voor politie, justitie en het leger moet zorgen. De meest linkse partijen zijn de SP en de Partij voor de Dieren. Zij zijn voor het Rijnlandmodel. D.w.z bedrijven zorgen voor de meeste diensten en producten, maar niet allemaal. Gezondheidszorg, onderwijs en sociale huurwoningen bijvoorbeeld, kun je niet aan een onderneming overlaten. En dat is het verschil. Meer weten? www.politiek9.webnode.nl (in adresbalk zetten)

  • Johannes Zeilstra, wo 08 januari 2014 18:55 in reactie op Martin007 Bond Reageer op Johannes

    Johannes

    Martin, er zijn ook linkse bewegingen die de overheid willen afschaffen, althans een overheid zoals die zich nu overal ter wereld manifesteert.
    De mens zou uiteindelijk volwassen genoeg zijn om niet geregeerd te hoeven worden.
    Utopisch welzeker, maar dan wel een positief doel.

  • W.J. v/d Straat, wo 08 januari 2014 17:22 Reageer op W.J.

    W.J.

    Zoals vaak, lijkt de vvd nog ergens 700.000 vacatures in een la te hebben liggen...... Samen met hun broeders van vno/ncw houdt men deze echter strategisch onder de pet, teneinde de werknemers onder druk te houden en omstandigheden te kunnen verslechteren.

    Anders is dit ook niet te verklaren.....

  • Jonas DeRidder, wo 08 januari 2014 17:20 Reageer op Jonas

    Jonas

    Kapitalisme kan nu eenmaal niet functioneren zonder afbraak.
    Hoe meer er stuk gaat hoe gelukkiger de aandeelhouders.

  • Godzilla de Godin, wo 08 januari 2014 16:50 Reageer op Godzilla

    Godzilla

    De cynische verrekte kl..tz.k

  • Donald Duck, wo 08 januari 2014 21:46 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Donald

    Donald

    "De cynische verrekte kl..tz.k "

    ;-))

  • Frank Lenssen, wo 08 januari 2014 16:46 Reageer op Frank

    Frank

    Kamp zelf is eigenlijk ook een machine.

    Ten minste, wanneer men 'machine' definiëert als een apparaat zonder ziel.

  • de REALITEIT, wo 08 januari 2014 17:50 in reactie op Frank Lenssen Reageer op de

    de

    Als er nog meer beving komen dan komen er in Groningen 400 banen er bij.
    Plus 400 en min 400 = opgelost. Maar of dat Groningers zijn ?
    Kamp had dat beter uit moeten leggen, aan het Groningse stemvee en die genieën van de vakbonden.

  • Raven 63, wo 08 januari 2014 18:55 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Raven

    Raven

    Hahaha... mooi, Frank, maar dan doet-ie de 3 robotwetten wel geweld aan... LOL

  • Hendrik Veldhuis, wo 08 januari 2014 16:40 Reageer op Hendrik

    Hendrik

    Diep en dieptriest zo'n nietsnut als minister, nog te dom om de straat aan te vegen of de tuin te schoffelen en dat bestuurt het land.

  • Nico van Gogh, wo 08 januari 2014 16:21 Reageer op Nico

    Nico

    Wat een ongerlooflijke l"C#$@%^$%.

    Dat is dan minister.

  • b Engel, wo 08 januari 2014 16:21 Reageer op b

    b

    Die foto is treffend!!!

  • Sodapop Lol, wo 08 januari 2014 16:18 Reageer op Sodapop

    Sodapop

    Kijk hem maar eens goed in de ogen.

  • Raven 63, wo 08 januari 2014 18:56 in reactie op Sodapop Lol Reageer op Raven

    Raven

    Alsjeblieft niet, zeg... dan word ik echt onpasselijk.

  • Sodapop Lol, wo 08 januari 2014 20:16 in reactie op Raven 63 Reageer op Sodapop

    Sodapop

    Feitelijk is het iemand om medelijden mee te hebben.
    Gevangen zijn in geld en macht is een hele trieste aandoening.

  • Raven 63, do 09 januari 2014 10:23 in reactie op Sodapop Lol Reageer op Raven

    Raven

    Lijden steeds meer lieden aan. Vooral van VVD huize. (Wethouder Wijk bij Duurstede en Wiet plantage).

  • Sodapop Lol, do 09 januari 2014 12:38 in reactie op Raven 63 Reageer op Sodapop

    Sodapop

    In 2012 vertelde Kamp bij PenW dat hij in een huis woont van 9 ton, en afgelopen jaar lees ik op internet dat hij een huis heeft laten bouwen in Overijssel. Vast ietsje meer dan 9 ton.
    En de mensen in Groningen maar afhouden met al die schade aan hun huizen.

  • Raven 63, do 09 januari 2014 14:16 in reactie op Sodapop Lol Reageer op Raven

    Raven

    Tja...'hard werkende Nederlander' hè? (Zoekt teiltje).

  • Johannes Zeilstra, wo 08 januari 2014 16:16 Reageer op Johannes

    Johannes

    Sorry Joop, maar ik moet het even kwijt.
    Wat een totaal idioot.

  • Isis Maät, wo 08 januari 2014 15:53 Reageer op Isis

    Isis

    Wat een ongelooflijke oetl*l.
    En dat zit al jarenlang op allerlei ministeries ministertje te spelen.
    Als het niet zo treurig was, zou je je er om moeten bescheuren.

  • Roelf Turksema, wo 08 januari 2014 16:26 in reactie op Isis Maät Reageer op Roelf

    Roelf

    Het volk heeft gekozen. Het verdient niet beter. In plaats van dat ze de boel gelijk dicht gooien, alle smelterijen van Nederland, maar solidariteit is een vies woord tegenwoordig. Die Kamp daar gaan we nog meer mee lachen, geen subsidie op stroom voor Aldel, straks wel 1 miljard in ''onderzoek'' naar schaliegas. Mijn beste, koop aandelen aluminium en Halliburton zolang Kamp het voor het zeggen heeft, dan kun je toch nog een beetje van je gelijk genieten,

  • Isis Maät, wo 08 januari 2014 17:58 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Isis

    Isis

    "In plaats van dat ze de boel gelijk dicht gooien, alle smelterijen van Nederland, maar solidariteit is een vies woord tegenwoordig."
    ----------------------------------
    Divide et impera: Verdeel en heers. Dat is waar die verrekte neoliberalen van uit gaan, Roelf. Ieder voor zich.

  • linksrechts nl, wo 08 januari 2014 23:34 in reactie op Roelf Turksema Reageer op linksrechts

    linksrechts

    Goed plan, dan ook alle grote aannemers die failliet zijn gegaan even van nieuw kapitaal voorzien.
    Of alle groenteboeren en bakkers die door de loop van de jaren moesten sluiten.
    Kolenboeren ook zo'n vak wat door gebrek aan vraag is opgedoekt.
    Kamp doet niks verkeerd, het bedrijf produceert tegen een te hoge prijs waardoor het genoodzaakt is om te sluiten dat heet markt.
    Niks bijzonders.
    En dat hele gelul over schaliegas en gasbaten heeft hier helemaal niks mee te maken.

  • Raven 63, do 09 januari 2014 10:24 in reactie op linksrechts nl Reageer op Raven

    Raven

    Moet je niet tegen Roelf zeggen. Die heeft namelijk wel ECHT verstand van zaken....

    Kom d'r maar in, Roelf.... graag zelf?

  • linksrechts nl, do 09 januari 2014 12:39 in reactie op Raven 63 Reageer op linksrechts

    linksrechts

    ik heb Roelf eens op gezocht op internet en inderdaad hij heeft een cv waar je u tegen zegt.
    Alleen zie ik nergens in zijn cv iets over aluminiumsmelterijen staan of dat hij aan een ander soort fabriek leiding heeft gegeven.
    Roelf verhuurd zich als supervisor aan oliemaatschappijen.
    Ik snap u enthousiasme niet helemaal.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 14:58 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    En als ik nu eens beweer dat ik vriendje was van de zoon van de directeur en er naast gewerkt heb, 3 jaar lang? Veel samengewerkt met jongens die in die fabriek werkten al is dat nogal wat jaren terug. Het is een kleine wereld hoor.....:-)

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 10:38 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    Tuurlijk niet, treat them like mushrooms......
    Voor als je tijd hebt, misschien dat het lampje dan gaat branden....

    http://www.globalinfo.nl/Recensies-enzo/grondstoffenjagers.html

    Leg het brave lezersvolk eens uit hoe het mogelijk is dat een fabriek die met subsidie is neergezet, al tig keer afbetaald is, aluminium zo uit de haven voor de deur afgeleverd, de twee modernste en de derde nieuwste centrale naast de deur, goed opgeleid personeel met de laagste salaris schalen in het land, geen files, gesubsidieerde haven etc. etc. etc.
    Er is meer vraag naar aluminium dan ooit tevoren, elektriciteit wordt goedkoper, meer aanbod, olieprijs gaat omlaag etc. etc. etc.

    Leg mij dat uit. Dat kan je niet met feiten onderbouwen.

  • linksrechts nl, do 09 januari 2014 12:17 in reactie op Roelf Turksema Reageer op linksrechts

    linksrechts

    Meneer u klinkt heel erg fel ,maar dat zal me een biet wezen.
    U verteld wat de fabriek betreft waarschijnlijk geen onzin, wat de vraag naar aluminium betreft wel degelijk.
    Het probleem is niet de fabriek maar de markt, eigenlijk exact wat ik hierboven vertelde over die groenteboer en die kolenboer.

    http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/aluminiumprijs-op-laagste-punt-4-jaar

  • Raven 63, do 09 januari 2014 13:19 in reactie op linksrechts nl Reageer op Raven

    Raven

    Laten we het zo zeggen: wij die Roelf een beetje hebben leren kennen hier op Joop, weten dat hij ongelooflijk veel kennis bezit over dit soort zaken. Om dan met een artikeltjes van RTL4 aan te komen... Maar je wilt duidelijk gelijk krijgen. Uhm...hèb je die link eigenlijk wel gelezen, of tenminste bekeken??

  • linksrechts nl, do 09 januari 2014 15:50 in reactie op Raven 63 Reageer op linksrechts

    linksrechts

    Dit artikel kan je op iedere economie-site terug vinden niet alleen op RTL.
    Ik heb Roelf zijn link gelezen en mijn eigen link natuurlijk ook.
    Ik wil helemaal geen gelijk, ik ben de eerste die bereid is om te leren maar het is simpelweg een marktprobleem.
    Mensen moeten dan niet met allerlei verhalen komen over gasbaten en de hoge werkeloosheid in de regio.
    De aluminiumprijs en zogenaamde vraag is jarenlang op een prijspeil gehouden wat helemaal niet in verhouding was met de werkelijke vraag.
    Zie deze link;

    http://mobiel.nu.nl/beurs/3532491/goldman-sachs-manipuleert-aluminiumprijs.html


    U moet niet denken dat ik sta te juichen dat er een fabriek dicht gaat, in tegendeel.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 18:45 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    Laat Goldman Sachs nu het bedrijf zijn welke de personen op belangrijke posities levert aan de Wereldbank, hun van advies dient en middelen vrijmaakt en bemiddelt tussen regeringen, de wereldbank en de multinationals? Lees de Gronstoffenjagers er maar eens op na, ze komen er wederom niet zo goed vanaf. Ook leveren ze graag advies aan onze regering, vraag Stef Blok maar, of Zalm, die kunnen je veel meer vertellen.
    Ik zeg: openhouden die fabriek, opwaarderen zodat de kwaliteit beter wordt en minder energie gaan gebruiken, doe maar wat met getijden stroom en wind, ze zitten niet voor niets aan de wadden, er zit notabene een warmte kracht koppel centrale naast de deur, Delesto genaamd, die levert nu om chloor te maken, als je dan iets wilt sluiten.....ach, lees ook zelf maar: http://www.aotnoord.nl/html/bedrijven-delesto.php.

    Dat was dus de fabriek naast Aldel waar ik onder andere gewerkt heb, ze hebben zelfs nog over lees ik...dan vraag je je toch af....

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 13:42 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    Ik lees ook wel eens wat, RTL niet dus.

    http://aluminuminvestingnews.com/1970-aluminum-market-outlook-2014.html

    Er is overproductie, maar het wordt ook gebruikt als nooit tevoren. Een beetje ondernemer past zijn product aan, niet als het te laat is maar op tijd. Je weet wat er met de prijs gebeurd als hij op het laagst staat neem ik aan? Laat anderen de deuren maar sluiten, waarom wij? Het is best een smerig proces, wil je dat aan China overlaten? NIMBY? Reden te over om er nog eens goed naar te kijken. Belachelijk om opmerkingen te maken als omscholing voor in de bouw, dit zijn goed opgeleide krachten, daar moet je wat mee doen.

  • Godzilla de Godin, do 09 januari 2014 16:55 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Godzilla

    Godzilla

    Roelf, maar waarom sluit dan deze fabriek hier en vind Kamp dat prima?
    Welke deal is er met wie gemaakt en waarom?

    Weet jij daar meer van?

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 18:33 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Roelf

    Roelf

    Ik ken de huidige feiten niet maar ik kan wel even een balletje opgooien, beloof nog niets.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 19:01 in reactie op Godzilla de Godin Reageer op Roelf

    Roelf

    Er is weer een hedgefund in het spel......wordt vast nog interessant, ruime schulden bij energie leveranciers, dat is geen probleem gelukkig. Gary Klesch, een Amerikaan is dus de baas...logisch dat ze geen winst maken....

  • linksrechts nl, do 09 januari 2014 17:33 in reactie op Roelf Turksema Reageer op linksrechts

    linksrechts

    Waarom wij??
    Misschien iets met kosten??
    Kom op zeg, wij kunnen gewoon niet meer mee met landen als China en USA.
    Wij hebben (gelukkig maar voor een hoop mensen) uitstekende voorzieningen die in andere landen niet aanwezig zijn.
    Daar geldt het motto: wie niet werkt ,zal niet eten.
    Hier nog niet, je prijs je alleen de markt uit waardoor we vanzelf wel die kant op gaan/ moeten.

  • Roelf Turksema, do 09 januari 2014 18:32 in reactie op linksrechts nl Reageer op Roelf

    Roelf

    We hoeven niet mee met China en Amerika, maar we moeten ons zelf niet blootstellen aan leveranties van buiten, op het moment dat je je middelen weggooit ga je de hoofdprijs betalen. En de uitkeringen, die komen er nog bovenop. Toeleveranciers, scheepvaart, administratief en onderhoud betalen voor de sluiting.

  • Martin007 Bond, wo 08 januari 2014 15:42 Reageer op Martin007

    Martin007

    Tja, dat is VVD: geld gaat vóór mensen.

 

Reageren

Top 10 Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven