Hoe kun je een grap maken en lachen om de Holocaust? Door de grap niet te maken over het lijden zelf, maar over manier waarop de zionisten het leed exploiteren, zegt Dieudonné B'bala M'bala. Maar Franse burgemeesters zien er de humor niet van in. Zij verbieden optredens van de beruchte komiek die de Franse elite telkens weer op de kast krijgt.
In Frankrijk is de Holocaust een soort religie geworden, een dogma waar we ons allemaal naar moeten schikken, zegt Dieudonné in 2010 tegen de interviewster van het Iraanse PressTV. "Zeker, ze (de joden, red) hebben geleden, maar niet meer dan anderen in de geschiedenis. De Holocaust moet niet worden ontkend, maar zij (de zionisten, red) hebben hun lijden vercommercialiseerd." Dat is volgens Dieudonné iets waarover we kunnen lachen.
En waarom moet antisemitisme als een apart soort racisme benoemd worden? vroeg de komiek/activist zich af tijdens een interview in 2004. Hij was net vrijgesproken van antisemitisme na een grap waarbij hij verkleed als orthodoxe jood de jeugd opriep zich aan te sluiten bij de Amerikaans-zionistische as. En dat alles onder de slogan Isra-heil.
Ging die grap niet te ver, vroeg een Franse journalist hem. Geenszins, vond Dieudonné. Waarom wel grappen maken over een katholieke priester of over een islamitische mollah, maar niet over een Israëlische settler?
Of over Dominique Straussssss Kahn, waarbij de sssssss zo lang wordt uitgesproken dat het klinkt als het sissen van een gaskraan. Voor Dieudonné een humoristische manier om te laten zien dat Frankrijk met twee maten meet. Was hij het geweest die een kamermeisje had verkracht, dan had de Franse elite geen fluwelen maar bokshandschoenen aangetrokken, wil hij er maar mee zeggen.
Voor Dieudonné staat vast dat er met twee maten wordt gemeten. Dat blijkt niet alleen uit het onderscheid tussen racisme en antisemitisme, maar ook uit de 'weging' van menselijk lijden. "In Frankrijk is er maar een herdenking van een gebeurtenis die veel lijden heeft veroorzaakt; de Holocaust", zei Dieudonné in een interview met het Iraanse PressTv in 2010. "Aan andere gebeurtenissen zoals de slavernij en de Algerijnse oorlog wordt volledig voorbij gegaan." Dat wijdt de cabaretier aan de invloed van de zionistische lobby.
In zijn kinderliedje 'shoananas' wil Dieudonné uitleggen "dat we ons niet moeten laten meeslepen in de waan dat het lijden van de ene groep groter is dan van de andere groep. De mensheid als geheel heeft geleden. En de ene groep is daarin niet anders dan de ander. Maar het zionisme brengt daar een verdeling in aan."
© 2014 - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.